Jak zlepšit české školství, odpověděl Klaus ve Zlíně

Václav Klaus mladší
Ve čtvrtek 16. dubna 2015 proběhla na jedné z fakult UTB ve Zlíně další beseda pořádaná Stranou svobodných občanů, tentokrát s bývalým ředitelem soukromého gymnázia PORG Václavem Klausem mladším, který zde zavítal na pozvání místopředsedy strany Tomáše Pajonka.
Stagnuje české školství? Je vzdělání v České republice dostatečně kvalitní? A hlavně, jak zlepšit české školství, což byl také název celé besedy. Tyto a mnohé další otázky posluchačům ve Wichterleho sálu od 18 hodin objasnil syn bývalého premiéra a prezidenta Václava Klause. „Tomáš Baťa chodil do školy čtyři roky. Stačilo to?“, položil si řečnickou otázku.
V prvních patnácti minutách posluchače Klaus seznámil se svou vizí českého školství. Začal tím, že prioritou státu by měla být zejména povinná školní docházka, resp. základní školství. Bavíme – li se dále o finanční podpoře, důraz by měl být kladen na samotné studenty, nikoli instituce, jak je tomu v současné době. Poukázal také na to, že ředitelům škol často chybí potřebná pravomoc. Dle jeho slov by stát neměl středním školám přesně stanovat cestu, jak čeho má která dosáhnout a co, kdy a jak udělá. Důležitý je cíl, tedy to, co studenti nakonec umí. Nelíbí se mu také přemrštěná délka studia (mnohdy „nereálných“ oborů) a přebujelá síť středních škol, která bere peníze „úspěšnějším“ školám. Svůj výčet bodů zakončil státními maturitami. Je zastáncem pouze jedné úrovně a zejména povinné matematiky.
Druhá část již byla plně v režii asi šesti desítek posluchačů, kteří se na odborníka přijeli podívat a zavalili ho řadou nejrůznějších dotazů. A některé z nich rozpoutaly opravdu vášnivé debaty. Rodiče, učitele i studenty zajímaly například klady a zápory čtyř a osmiletých gymnázií, jeho názor na trend poslední doby – integrované střední školy, či zda je správné, že je dnes vzdělání chápáno jako věc veřejná a zasahuje do ní stát. Debatu vyvolala také otázka výuky finanční gramotnosti na základních školách. Zde byl pan Klaus velmi konzervativní a zavádění těchto „moderních“ předmětů je podle jeho názoru naprosto zbytečné.
Do Zlína si Klaus nezapomněl přivést ani knihu Úvahy a projevy od Tomáše Bati, na kterou posluchače během besedy několikrát odkázal. Akci zakončil Tomáš Pajonk slovy: „Nic cennějšího než vzdělání našim dětem dát nemůžeme. Nelze jej ale měřit počtem odučených hodin a zakoupených iPadů do škol“.